Skip to content

Mednarodni pomladni festival zborovske glasbe

Vipavska dolina je prava zakladnica zborovskega petja in kovnica odličnih pevcev, ki so izšli iz pevskih zborov. Samo v vipavski in ajdovski občini stalno deluje blizu 20 pevskih sestavov, če pri tem ne vštejemo še cerkvenih in šolskih. Kljub temu (ali pa prav zato) na tem območju zadnja desetletja ni bilo večjih pevskih festivalov ali tekmovanj z mednarodno udeležbo. Marsikje po svetu znajo zelo dobro tržiti tudi tovrstni ‘kulturni’ turizem.

Kosovelovci smo se udeležil že mnogih tekmovanj in festivalov po svetu, zato smo se začeli poigravati z mislijo, da bi pa tudi na Vipavskem vendarle poskusili z organizacijo mednarodnega festivala. Izkušnje z organizacijo lastnih koncertov in gostovanj smo imeli, begala nas je le osnovna ‘infrastruktura’ – po eni strani v občini ni primerne, akustične dvorane, primanjkuje pa tudi ležišč za namestitev večjega števila zborov. Kljub vsemu smo se odločili za organizacijski poizkus in na prvi festival iz tujine povabili ženski pevski zbor Cantica Bohemica iz Litoměřic na Češkem in žensko klapo Luka z Reke na Hrvaškem.

Pred koncertom je v avli občinske stavbe sodelujoče sprejel župan občine Ajdovščina Tadej Beočanin in izrazil dobrodošlico »v občini, ki zelo ceni lepo pesem«. Zahvalil se je tudi organizatorju, da je v občino pripeljal nov pevski dogodek na mednarodnem nivoju. Prisrčen kratek sprejem je minil v znamenju petja – spontano so se vsak s svojo pesmijo predstavili vsi trije pevski sestavi in napovedali odličen zborovski festivalski dogodek, ki se je začel v Dvorani prve slovenske vlade v Ajdovščini (15. maja 2015). Odprli smo ga kar sami z nekaj vedno zelenimi skladbami iz železnega programa. Ženska klapa Luka je v nadaljevanju nastopila z znanimi uspešnicami hrvaških avtorjev, denimo Gibonnija, medtem ko so Čehinje med drugim zapele tudi dve sodobni skladbi primorskega skladatelja Ambroža Čopija.

Božjepotna cerkev Marije tolažnice žalostnih v Logu pri Vipavi ni samo ena največjih na Slovenskem (deveta!), pač pa se ponaša tudi z imenitno akustiko. Loška cerkev je naslednjega dne gostila večer sakralne glasbe, pri čemer se nam je pridružila še Ipavska.

V mogočnem finalu smo skupno zapeli še tri skladbe, ‘ponarodelo’ Marija, skoz’ življenje Ignacija Hladnika pa še ob spremljavi orgel. Poslušalci, ki so dodobra napolnili veliko loško cerkev, so bili nad koncertom navdušeni, gostujoča sestava pa tudi nad znamenitostmi Vipavske dolin. Še posebej globoko doživetje je za gostje predstavljal obisk Otliškega okna, polža in Sinjega vrha – s čudovitimi razgledi vse do morja. 

 

 

 

2. pomladni festival petja (14. in 15. maja 2016)

Dobre izkušnje s premierno izvedbo mednarodnega festivala so nas vzpodbudile, da v Vipavsko dolino povabimo še en pevski sestav več, pa tudi posvetni program prvega festivalskega dne smo iz Ajdovščine preselili v prenovljeni Vipavski Križ. V impresivni grajski kleti smo festival odprli kosovelovci, nato pa so se zvrstili Nonet Brda, Ženski pevski zbor Rož (Avstrija), Ženski pevski zbor Grudnove Šmikle. Naslednjega dne se nam je v loški cerkvi pridružil še mešani pevski zbor Renato Portelli iz Marjana v Furlaniji.

3. pomladni festival petja (13. in 14. maja 2017)

Koncertni prizorišči ostajata Vipavski Križ za posvetni program in cerkev v Logu pri Vipavi za sakralno glasbo. Za ogrevanje smo s tremi skladbami poskrbeli kosovelovci, nato pa so poslušalci spremljali Vokalno skupino Bele Tinke iz Beltincev, Oktet Aljaž iz Svetega Antona in Komorni zbor Rubino iz Rovinja.

V cerkvi v Logu sta se s sakralnim programom pridružila še moški pevski sestav Šumljak iz Budanj in ženski pevski zbor Multifariam iz kraja Ruda v Furlaniji.

Pisan nabor nastopajočih zborov je postregel z izjemno raznoliko, toda tudi kakovostno poustvarjalnostjo in ljubiteljem zborovske glasbe na Vipavskem ponudil dva zanimiva glasbena večera.

4. pomladni festival petja (12. in 13. maja 2018)

Četrta izvedba festivala je podrobneje predstavila moško zborovsko petje – od kvarteta, okteta in drugih manjših vokalnih zasedb, do moškega zbora, od fantovske zasedbe, do zrelih moških sestavov.

Programski vodja festivala Andrej Makor je uvedel novost, okroglo mizo pred festivalom, v celoti posvečeno stanju na področju moškega zborovskega petja. Posvet z naslovom ‘Moško petje včeraj, danes, jutri’ je usmerjala Tamara Stanese, sodelovali pa so dirigenti sestavov, ki so se potem zvrstili v grajski kleti v Vipavskem Križu: MoPZ Srečko Kosovel Ajdovščina pod vodstvom Andreja Makorja, Fantovska skupina Devin – Nabrežina (Nabrežina, Italija) pod vodstvom Mirka Ferlana, Gruppo Polifonico Claudio Monteverdi (Ruda, Italija) pod vodstvom Mire Fabjan, Kvintet Vintgar (Blejska Dobrava), ki ga vodi Luka Černe, Oktet Žetev (Luče) z Mitjo Venišnikom in Primorski akademski zbor Vinko Vodopivec (Ljubljana) z dirigentom Iztokom Kocenom.

V nedeljo so v cerkvi Marije Tolažnice žalostnih v Logu pri Vipavi sakralne skladbe ob našem zboru prepevali še Gruppo Polifonico Claudio Monteverdi (Ruda, Italija), Mladinski fantovski zbor Emil Komel (Gorica, Italija) Oktet Trst, ki ga vodi Marko Sancin, in Slovenski oktet, umetniški vodja Jože Vidic.

5. pomladni festival petja (11. in 12. maja 2019)

Uvod v festival je tudi tokrat predstavljal posvet o pomenu moške vokalne glasbe. Okroglo mizo je v Vipavskem Križu vodila Ana Erčulj, sodelovali pa so dirigenti gostujočih skupin in sicer: David Bandelj (Fantovski zbor Emil Komel, Gorica), Helena Buhvald (MoPZ Vres, Prevalje), Stojan Kuret (VAL, Ljubljana), Andrej Makor (MoPZ Srečko Kosovel, Ajdovščina), Matjaž Šček (Oktet Vrtnica, Nova Gorica) in Veronika Škedelj (MoPZ Pobje, Črni Vrh).

Na koncertu v grajski kleti se je omenjenim šestim sestavom pridružil še italijanski moški zbor El Vajo pod vodstvom Francesca Grigola. V nedeljo se je festival zaključil s koncertom v cerkvi Marije Tolažnice žalostnih v Logu pri Vipavi, seveda s sakralnim programom.

6. Mednarodni festival moškega petja (3. oktobra 2020)

Festival, ki nosi ime pomladni, bi se moral zgoditi že maja, vendar smo ga zaradi pandemije v tem terminu odpovedali in ga prenesli na jesen in preselili (iz Vipavskega Križa in Loga pri Vipavi) v Ajdovščino. Načrtovali smo nastop na prenovljenem Lavričevem trgu in v ta namen smo kosovelovci po vajah testirali akustiko trga in bili nad njo navdušeni. Predvideno prizorišče na Lavričevem trgu bi pod strogimi protikoronskimi pogoji sicer omogočalo celo prisotnost občinstva, vendar pa je slaba vremenska napoved festivalski eksperiment prestavila v Dvorano prve slovenske vlade (brez občinstva). Festival je bil ljubiteljem zborovskega petja dostopen v neposrednem prenosu na spletu.

Andrej Makor, umetniški vodja Mednarodnega festivala moškega petja je po festivalu zapisal:

Dragi naši zvesti obiskovalci, zahvaljujem se vsem vam, da ste nas spremljali in z vzpodbudnimi besedami podpirali pri uresničevanju izvedbe letošnjega 6. Mednarodni festival moškega petja

Navkljub razmeram, smo skupaj izpeljali enkraten dogodek s posvetom na temo “Covid-19 in petje” in težko pričakovanim koncertom, ki nas je navdahnil in obogatil s prepotrebno energijo za naše nadaljnje delovanje v teh težkih časih za kulturo.

Kot umetniški vodja festivala bi se rad zahvalil vsem pevskim skupinam in njihovim dirigentom. Nastopili so Moška vokalna skupina Ivana Cankarja z Vrhnike (dirigent Tom Varl); Kvintet Donet iz Podjune na avstrijskem Koroškem (Umetniška vodja Helena Buhvald), Fantovska skupina Memlpz Emil Komel iz Gorice (David Bandelj). Zahvala gre tudi predstavnicama JSKD RS Tanji Svenšek in Miheli Jagodic, ki sta nas pri posvetu neposredno soočili z zborovskimi problematikami in rešitvami, ki se pojavljajo tako v Sloveniji kot tudi po svetu v času koronavirusa. Zahvaljujem se tudi moderatorju posveta Marko Gregorc, ki je profesionalno vodil pogovor. Hvala tudi naši nepogrešljivi in nenadomestljivi voditeljici koncertov Andreji Bolko. Velika hvala gre tudi naši zvesti spremljevalki in podpornici Branki Kljun, ki festival vedno oplemeniti tudi po njem s članki in radijskimi oddajami v medijih. Zahvala gre tudi tehnični avdio-video ekipi s Tomažem Ščekom na čelu, ki so vrhunsko opravili svoje delo in omogočili, da ste celoten festival lahko spremljali preko live streaminga (kar z “domačega kavča”). Rad bi se zahvalil tudi svojim pevcem zbora Srečko Kosovel, ki so že od konca avgusta predano sodelovali in pomagali pri organizaciji celotnega festivala, ter se hitro prilagajali spremembam, tako tistim z NIJZ-ja kot tudi vremenskim, bravo ekipa. Za konec pa še zahvala Občini Ajdovščina in županu Tadeju Beočaninu za finančno podporo … ter zahvala tisti osebi, brez katere si celotnega projekta ne bi mogel predstavljati – predsedniku zbora Martinu Gregorcu.